Opgangsrepræsentanter: Det gode opgangsfællesskab

DAB-afdelingen Murergåden har gjort sig gode erfaringer med frivillige beboere, der repræsenterer deres opgang. Opgangsrepræsentanterne giver stærkere opgangsfællesskaber og øget tryghed i boligafdelingen.

Gode vaner mellem naboer, at man hilser på hinanden og byder hinanden velkommen, at man er i stand til at løse konflikter, er alle vigtige elementer i det gode opgangsfællesskab. En opgangsrepræsentant kan bidrage yderligere til det gode fællesskab i opgangen.

 

Hvad er en opgangsrepræsentant?

Opgangsrepræsentanten er frivillig og definerer selv sin rolle. Opgangsrepræsentantens opgaver er meget forskelligartede, og kan for eksempel bestå i at byde naboer velkomne eller af mere praktisk karakter, såsom at sætte beboere ind i nye tiltag i boligafdelingen. Opgavernes rammer er i bund og grund meget frie. I Murergården består opgangsrepræsentantens opgaver i følgende:

 

  • Købe en blomst til nye beboere og byde dem velkomne
  • Køb gave til beboere ved særlige lejligheder (fx runde fødselsdage)
  • Hilse på beboere i opgangen
  • Hjælpe beboere med at passe på opgangen
  • Bindeled til bestyrelsen
  • Oplyse om nye tiltag

 

Afdelingsbestyrelsens understøttelse af opgangsrepræsentanten

Afdelingsbestyrelsen kan arrangere møder for opgangsrepræsentanterne, hvor de kan udveksle erfaringer og give gode idéer videre. Derudover kan afdelingsbestyrelsen støtte op om opgangsrepræsentanten ved at:

 

  • informere nye beboere i opgangen
  • forhåndsbetale eller sørge for hurtig refundering af beløbet, når opgangsrepræsentanten har udgifter
  • informere om runde fødselsdage eller andre begivenheder
  • hænge opslag op i den enkelte opgang om, hvem der er opgangsrepræsentant

 

Læs mere og hent folder og materialet om projektet her.